Wat is je waardepropositie?

Met een waardepropositie leg je uit waarom een klant jouw product moeten kopen. Het is een belofte over de waarde van jouw product. Bezoekers van jouw website moeten er van overtuigd zijn dat ze op de juiste plek zijn om het product te kopen.

Staat er een duidelijke, heldere waardepropositie op de homepagina?

Dat is de belangrijkste reden voor bezoekers om iets in een webwinkel te kopen. Ze willen niet alleen weten ‘what’s in it for me?’ maar ook ‘waarom zou ik bij jou kopen?’ Probeer in 1 zin met maximaal 10 woorden uit te leggen waarom iemand bij jou zou moeten kopen en niet bij de concurrent. Benoem de waardepropositie van zowel het aanbod als het bedrijf zelf. Goede waardeproposities zijn anders dan de concurrentie. Voorbeeld: ‘Alle soorten kinderbuggies tegen de laagste prijs in Nederland!’

Een goede waardepropositie heeft de volgende onderdelen:

  • Welk product bied je aan?
  • Welk voordeel behaalt de klant met dit product?
  • Voor wie is het product het meest geschikt?
  • Wat onderscheidt dit product van de concurrent?

Staan er uitgebreide productomschrijvingen bij het product dat je aanbiedt?

Gebruik zoveel mogelijk informatie over het product: benoem basisinformatie zoals het merk, de afmetingen en de kleur. Plaats bijvoorbeeld ook een video over het gebruik van het product, scherpe afbeeldingen en klantbeoordelingen.

Toont de homepagina of landingspagina jouw product of dienst?

Bezoekers willen meteen zien wat je verkoopt. Laat dat zien in een video, animatie of afbeelding met tekst. Je kunt wel ‘het grootste assortiment buggies in Nederland’ aanbieden, maar toon dan ook meerdere buggies op de homepagina.