
Auto’s adverteren
Van kans naar deal: leadgeneratie naar een hoger niveau
08 april 2025
Ruim 21 miljoen leads leverde Marktplaats in 2024 in de categorie Automotive. Indrukwekkende aantallen. In 2025 investeert het bedrijf fors in verdere kwaliteitsverhoging van de leads. Met innovaties zoals een slimme proefritplanner, vriendelijke nudging bij lage biedingen en 24/7 de handigste contactoptie helpt Marktplaats ondernemers aan warme leads. “We gaan voor kwaliteit én kwantiteit.”
Volgens Céline van Erp, Product lead Automotive, zien autobedrijven Marktplaats nog vaak primair als digitale showroom. Dat het bereik gigantisch is, weten de meeste autobedrijven wel. Dat het platform de laatste tijd in rap tempo nieuwe slimme features, nieuwe diensten en nieuwe mogelijkheden biedt, is een verhaal dat elke serieuze autoverkoper mag weten. “Autobedrijven willen graag veel leads, en liefst zo warm mogelijk. Met een hoge relevantie en veel verrijkte informatie. Het gaat ze bottom line om waarde en saleskans: hoe serieus zijn de mensen die reageren, en hoe snel kunnen autobedrijven daadwerkelijk zakendoen?”
Feedback bij biedingen onder vraagprijs
Daarom besteedt het platform in 2025, in nauwe samenwerking met meerdere dealers en dealergroepen, veel extra tijd aan leadoptimalisatie en -verrijking. “We hebben de inspanningen ongeveer verdubbeld; het gaat echt snel nu”, aldus Van Erp. “Zo hebben we de afgelopen weken al verschillende nieuwe functies ontwikkeld, getest en ingevoerd om de kwaliteit van leads verder te verhogen.” Een van de voorbeelden is een subtiele maar effectieve melding wanneer gebruikers een bod willen doen dat 10 procent of meer onder de vraagprijs ligt. “We laten de gebruiker dan op een vriendelijke manier via directe feedback weten dat het bod aanzienlijk lager ligt dan de vraagprijs, en doen de suggestie dat de bezoeker dit aanpast voor een goede start van het gesprek. Uit onze tests bleek dat dit zorgde voor 22 procent minder (te) lage biedingen en een opvallende gedragsverandering: 9 procent van de gebruikers stopt zelfs volledig met het doen van dergelijke biedingen. Dat filtert een groot deel van alle weinig kansrijke communicatie op voorhand al uit, waardoor de kwaliteit van de leads fors stijgt”, aldus Van Erp, die eraan toevoegt dat deze aanpassing niet ten koste gaat van het absolute of relatieve aantal reacties.
Proefritplanner met tijdslot
Daarnaast is er een handige proefritplanner gelanceerd, waarmee kopers meteen eenvoorkeursmoment kunnen aangeven voor een proefrit. “Deze functie is erg populair. Tot wel 98 procent van de mensen geeft minimaal één tijdslot op. Dealers geven terug dat dit hen enorm helpt
bij het plannen, omdat ze direct weten wanneer een koper beschikbaar is. Dat scheelt veel tijd en versnelt het hele proces.”
Optimale contactoptie
Ook telefoonverkeer wordt door Marktplaats gestimuleerd. Sinds kort geeft het platform prominent weer wanneer dealers nog telefonisch bereikbaar zijn, ook buiten de reguliere tijden. “Veel kopers realiseren zich niet dat autobedrijven vaak ook ’s avonds of in het weekend telefonisch bereikbaar zijn. Door dit duidelijk te communiceren, stimuleren we directer en sneller contact”, zegt Van Erp. Daar blijft het niet bij: Marktplaats denkt ook al verder vooruit. ‘We willen buiten de openingstijden van het bedrijf automatisch de best mogelijke alternatieve contactoptie bieden, bijvoorbeeld een verrijkt bericht, met duidelijke wensen en een telefoonnummer. Zo sturen we aan op de grootste kans op een succesvolle communicatie en managen we de verwachtingen aan beide kanten, ongeacht het tijdstip van de dag.’
Vertrouwen versterken
Een ander cruciaal punt is vertrouwen. Zeker bij duurdere auto’s zoeken kopers meer zekerheid. Daarom werkt Marktplaats eraan om garanties en andere zekerheden nog duidelijker te communiceren. “Transparantie geeft vertrouwen en verlaagt de drempel om contact op te nemen”, zegt Van Erp. “Ook willen we dealers die vanuit hun eigen lead management systeem (LMS) werken, voorzien van bestaande nuttige informatie over kopers zelf, zoals diens ratings en jaren actief op Marktplaats. Hierdoor kunnen autobedrijven beter voorbereid het gesprek aangaan.”
Optimalisatie achter de schermen
Veel verbeteringen zijn zichtbaar voor gebruikers, maar volgens Van Erp gebeurt er minstens zoveel ‘onder de motorkap’. Door slimme inzet van machine learning-technologie en AI optimaliseert Marktplaats continu zoekresultaten en aanbevelingen. “We gebruiken GenAI onder meer om in verschillende categorieën, waaronder auto's, 'Veelgestelde vragen en antwoorden' te genereren die we onderaan de zoekresultatenpagina's weergeven. Hier kunnen autokopers meer informatie vinden over de auto waar ze naar zoeken. Deze GenAI gegenereerde FAQ’s dragen ook bij aan de organische vindbaarheid van auto's in zoekmachines (SEO). Zo kunnen we specifieke en up-to-date informatie voor een grote range aan zoekopdrachten genereren, en potentiële kopers beter informeren.”
Glasheldere ambities
Uiteindelijk draait het volgens Van Erp vooral om samenwerking. “We hebben intensieve pilots lopen met een aantal dealergroepen, waarin we feedback ophalen om onze functies verder te verfijnen. Het succes hangt niet alleen af van wat wij doen; de opvolging door dealers zelf is minstens zo belangrijk. Wij zorgen voor de tools en de data, maar autobedrijven maken uiteindelijk het verschil.” Over de ambities die Marktplaats heeft met alle innovaties en investeringen is Van Erp glashelder: “Wij blijven ons inzetten om autobedrijven de meest waardevolle leads te leveren. Door slimme tools, geavanceerde matching en het bevorderen van transparantie en vertrouwen brengen we kopers en verkopers dichter bij elkaar. De recente verbeteringen zijn nog maar het begin – de komende tijd zetten we vol gas door!”