9 May 2016

Als online ondernemer beginnen op Marktplaats

Edwin de Jong van Fietsuniek.nl is geen onbekende voor Marktplaats. Al in 2012 werd hij op 19-jarige leeftijd winnaar van de Admarkt Topawards in de categorie Jonge Ondernemers. In slechts een paar jaar tijd is Edwin erin geslaagd om met zijn webwinkels zo’n 20.000 fietsen per jaar te verkopen. Sinds kort is hij ook eigenaar van een fysieke fietsenshowroom. Reden voor Marktplaats Zakelijk om deze Hillegomse jonge hond, die zelf overigens nog geen band kan plakken, te vragen hoe het zo’n vlucht kon nemen.

Je bent op Marktplaats gestart met ondernemen, waarom besloot je hier fietsen te gaan verkopen?

Toen mijn eigen fiets stuk ging, kocht ik een nieuwe fiets. Hoewel deze voor eigen gebruik was, zette ik deze bij wijze van experiment – ik wilde kijken hoe snel ik deze online, met marge, zou kunnen verkopen – op Marktplaats. Binnen no time was de fiets verkocht dus ik herhaalde het trucje nog een keer en ook deze was zo weg. Ik besloot me toen volledig toe te gaan leggen op de handel in nieuwe fietsen. Ik legde een aantal domeinnamen vast, liet webwinkels bouwen en leidde de business vanuit een oud schuurtje met internetaansluiting. Inmiddels heb ik acht medewerkers en zitten we in een echt kantoorpand, met onder het kantoor de winkel en showroom.

Waarom koos je voor Marktplaats als online advertentiekanaal?

In de eerste plaats vanwege het enorme bereik dat Marktplaats heeft. Ik koos specifiek voor Marktplaats Admarkt omdat ik hier een gratis link kon plaatsen naar mijn websites en omdat, als je met Marktplaats Admarkt adverteert, je helemaal bovenaan de pagina staat. Je wordt dan uiteraard veel beter gezien. Het is een simpele maar doeltreffende manier van adverteren.

“Mijn onderneming is onlosmakelijk verbonden met Marktplaats, het eerste platform dat mij hielp met de verkoop.”

Ondanks dat bekend is dat 40% van de Marktplaats-bezoekers ook zoekt naar nieuwe spullen staat het platform nog steeds bekend om haar aanbod in tweedehands producten. Waarom is Marktplaats dan toch het ideale kanaal is om jouw nieuwe producten op te adverteren?

Ook al zijn mensen op zoek naar een tweedehands fiets, ze zien ook mijn aanbod. Sterker nog, mijn Admarkt-advertenties staan boven het tweedehands aanbod en worden sneller gezien. Als ze dan onze nieuwe kwaliteitsfietsen zien voor een goede prijs, kopen ze vaak toch liever een nieuwe.

Ben je dan geen prijsvechter?

Nee, dit was ik wel, maar ik leerde al snel dat als ik geen eendagsvlieg wilde zijn, ik meer kwaliteit moest gaan bieden. Tot dan wilde ik altijd de scherpste prijs, de beste kwaliteit en de beste service bieden, maar die drie dingen zijn niet te verenigen. Ik realiseerde mij dat als ik ook kwaliteitsmerken als Batavus en Sparta wilde gaan verkopen en personeel wil gaan aannemen, ik simpelweg niet meer de goedkoopste kon zijn. Ik besloot dus toen van prijsvechter naar ‘kwaliteitsvechter’ te transformeren.

Adverteer je ook op andere online platforms?

Via Adwords en Beslist.nl adverteer ik ook. Met een meetpakket, in mijn geval Google Analytics, kan ik goed zien via welke van deze kanalen en Marktplaats de bezoekers komen en ook wat de kosten zijn die daarmee gepaard gaan. Het kunnen berekenen van de ROI (return on investment) is heel belangrijk als je goed wilt ondernemen.

Wat maakt het dat je Markplaats nog steeds ziet als het beste adverteerplatform?

Dat is simpel. Vanwege het enorme bereik; Marktplaats heeft een naamsbekendheid van 100%, en dus veel bezoekers. Deze bezoekers zitten heel dicht op het aankoopmoment. Als ze bij Marktplaats op een product klikken, bijvoorbeeld een omafiets, dan hebben ze vaak al de intentie er een te kopen. Bij Google oriënteren mensen zich wat meer op de producten.

Wat is volgens jou de perfecte advertentiestrategie?

Wat werkt is doelgericht, zo specifiek mogelijk, adverteren. Dit betekent in mijn geval dat ik bijvoorbeeld in mijn advertentieomschrijving voor een racefiets, het in de omschrijving niet alleen heb over een racefiets, maar dat ik het specificeer naar een racefiets met een kleurbepaling of met een wielmaat. Je presenteert dan namelijk een product die dicht bij de wens, dus het aankoopmoment van de zoeker zit.

Heb je nog tips voor startende ondernemers?

Zorg ervoor dat je online goed zichtbaar bent, zorg voor goede kwaliteit en service, wees niet bang om fouten te maken, praat met de juiste mensen, probeer niet alles zelf op te lossen en ga ervoor!