Terug naar overzicht

Efficiënt adverteren met automatisch bieden

Met automatisch bieden hoef je je geen zorgen meer te maken over het handmatig instellen en aanpassen van CPC’s (de klikprijs) voor individuele advertenties

Marktplaats biedt je de mogelijkheid om met Pro automatisch je klikprijs te laten bepalen. Op basis van Marktplaats-data en je persoonlijke dagbudget wordt de beste klikprijs bepaald, zodat jouw advertentie altijd op de best mogelijke plek staat.

Let op: automatisch bieden is op dit moment nog een beta-functie en nog niet voor iedereen beschikbaar.

De 5 voordelen van automatisch bieden

Bespaar tijd

Door gebruik te maken van automatisch bieden hoef je niet langer zelf de klikprijzen in te stellen en aan te passen. Marktplaats neemt deze taak van je over, waardoor jij kostbare tijd bespaart die je kunt besteden aan andere belangrijke taken.

Blijf binnen budget

Met het daglimiet kun je er zeker van zijn dat je nooit meer uitgeeft dan wat jij hebt ingesteld als maximumbedrag per dag. Dit voorkomt onverwachte kosten en helpt jou om binnen je budget te blijven.

Maximale exposure

Omdat we je uitgaven op een slimme manier verspreiden over de dag, zorgen we dat er tijdens piekmomenten genoeg budget beschikbaar is om te kunnen concurreren met andere verkopers op de beste advertentieposities.

Datagedreven adverteren

Met automatisch bieden wordt gebruikgemaakt van waardevolle inzichten van Marktplaats over advertenties en doelgroepen. Deze gegevens zorgen voor betere beslissingen en beter geoptimaliseerde advertenties.

Gemakkelijk bijsturen

In de Pro-omgeving van Marktplaats kun je snel en eenvoudig bijsturen wanneer dat nodig is. Je hebt altijd volledige controle over jouw advertenties en kunt deze indien nodig direct aanpassen.

Lees in dit artikel hoe je automatisch bieden eenvoudig instelt voor je advertenties of bekijk de video met uitleg over automatisch bieden.

Veelgestelde vragen over automatisch bieden

  1. Voor wie is automatisch bieden geschikt?
    Automatisch bieden is gefocust op het gemak voor jou als adverteerder met een focus op het realiseren van conversie. Probeer het uit en ervaar het gemak. Wil je hierna toch liever handmatig je klikprijs instellen? Dat kan gewoon, je zit nergens aan vast. Wil je dat je advertenties zo veel mogelijk getoond worden aan een groot publiek (volume focus) dan kan je het beste handmatig je CPC instellen.
  2. Kunnen feed- en API adverteerders deze functie gebruiken?
    Automatisch bieden kan op dit moment alleen nog worden gebruikt in de Pro-omgeving. Ga je adverteren via een feed of API, dan kun je de functie niet gebruiken en stel je de klikprijs handmatig in.
  3. Hoe wordt de klikprijs (CPC) bepaald?
    Dat gebeurt onder andere door rekening te houden met:
    – De kans dat een bezoeker doorklikt naar je webwinkel. Als de kans op een doorklik klein is, dan wordt er een lagere klikprijs geboden.
    – Andere biedingen in een categorie en het resterende dagbudget.
    – Klikprijzen via automatisch bieden kunnen in deelcenten, terwijl handmatig ingestelde klikprijzen altijd in hele centen zijn..
    – Omdat bij “Automatisch bieden” met veel meer factoren rekening kan worden gehouden dan bij handmatig bieden, wordt er een nauwkeuriger bod op een klik uitgebracht.
  4. Hoe kan ik erop vertrouwen dat het model niet te hoog biedt?
    Het algoritme kijkt naar jouw ingestelde dagbudget en probeert zoveel mogelijk leads uit dit budget te halen. Je hebt het budget en de hoogte daarvan zelf in de hand en op die manier weet je zeker dat je nooit te veel uitgeeft.
  5. Hoe weet ik of automatisch bieden het gewenste effect oplevert?
    Houd je prestaties voor ongeveer 3-7 dagen in de gaten en kijk of je je dagbudget inderdaad volledig uitgeeft. Zo ja, dan is je huidige dagbudget misschien te laag en verlies je potentiële leads. Probeer je budget met 10-20% te verhogen en controleer opnieuw gedurende 3-7 dagen. Herhaal deze stap om je leads te verhogen totdat je op een punt komt dat je bijna elke dag wat ongebruikt budget overhoudt.

Lees hier nog meer veelgestelde vragen over automatisch bieden via Pro.

Staat je vraag hier niet bij? Neem gerust contact op met de Ondernemersdesk via 088 008 26 26. Op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 uur.