Terug naar overzicht

Zo werkt adverteren met CPC

Met Pro bepaal je zelf wat je betaalt voor het succes van je advertentie. Je betaalt namelijk alleen als iemand écht interesse toont: bij een klik. Dit heet Cost Per Click (CPC). En het mooie is: je houdt zelf de regie. Je kan je biedstrategie volledig zelf bepalen, of het automatisch laten regelen. In dit artikel lees je hoe CPC werkt, wat je opties zijn en hoe je grip houdt op je advertentiekosten.

Wat is CPC precies?

CPC staat dus voor Cost Per Click. Dit betekent dat je pas betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. Ofwel: geen klik = geen kosten. Je stelt per advertentie zelf in hoeveel je maximaal wil betalen per klik. Die klikprijs bepaalt (deels) hoe hoog je advertentie in de zoekresultaten komt te staan. Hoe hoger je bod, hoe prominenter je advertentie zichtbaar is. Uiteraard spelen ook andere factoren een rol, zoals klantbehoefte, de kwaliteit van je advertentie en de competitie. Net als jouw beschikbare marketingbudget en gewenste strategie. 

Zelf je klikprijs instellen (handmatig bieden)

Bij handmatig bieden stel je per advertentie zelf een klikprijs in. Die prijs kan je op elk moment verhogen, verlagen of zelfs pauzeren. Je bepaalt ook het totale advertentiebudget en optioneel een daglimiet. Zo weet je altijd wat je maximaal kwijt kan zijn.

Je hebt dus volledige controle over wat je uitgeeft en kan bijsturen wanneer dat nodig is. Handig als je zelf wilt bepalen hoeveel een klik je waard is, of wanneer je bijvoorbeeld in een rustige periode even wil afschalen.

Een voorbeeld

Je hebt een advertentie voor damestassen met een ingestelde klikprijs van €0,07. In één maand wordt er 200 keer op geklikt. Dan betaal je aan het eind van de maand €14. Stop je de advertentie eerder, dan betaal je alleen voor de ontvangen kliks. De rest van je ingestelde budget blijft gewoon staan voor later.

Wat is automatisch bieden?

Bij automatisch bieden laat je het systeem van Marktplaats bepalen wat de beste klikprijs is. Op basis van slimme data en jouw ingestelde dagbudget bepaalt Marktplaats continu wat een klik mag kosten. Zo haal je altijd het meeste uit je budget – zonder dat je zelf de hele dag hoeft te monitoren.

De voordelen van automatisch bieden

Automatisch bieden is ideaal voor adverteerders die wel resultaat willen, maar niet dagelijks met CPC’s bezig willen zijn. Dit zijn de grootste voordelen:

  • Tijd besparen: je hoeft niet meer zelf te schuiven met biedingen
  • Altijd binnen budget: het daglimiet voorkomt verrassingen op je factuur
  • Slimme spreiding van je budget: je staat zichtbaar op de juiste momenten
  • Meer rendement uit data: het algoritme houdt rekening met klikgedrag, concurrentie en kans op doorklik.
  • Volledige controle: terug naar handmatig bieden kan altijd

Het verschil tussen handmatig- en automatisch bieden

Bij handmatig bieden bepaal je zelf wat je biedt, en stel je de klikprijs per advertentie in. Je hebt maximale controle, maar het vraagt ook wat tijd en inzicht.

Bij automatisch bieden geef je Marktplaats het vertrouwen om dit voor je te regelen. Het systeem gebruikt data om slimme biedingen te doen, in deelcenten (wat bij handmatig niet kan), afgestemd op jouw doel en dagbudget. Je stelt het één keer in en kan daarna de resultaten monitoren.

De voordelen van automatisch

Automatisch bieden biedt veel voordelen:

  • Het bespaart je tijd
  • Het is een efficiënt gebruik van je budget
  • Je leidt meer verkeer naar je webshop zonder dagelijks optimaliseren
  • Het is makkelijk in gebruik

Goed om te weten: adverteer je via een feed of API, dan kan je deze functie nog niet gebruiken. Automatisch bieden werkt alleen via de Pro-omgeving.

Hoe hou je grip op je kosten?

Of je nu handmatig- of automatisch biedt, Pro biedt slimme tools om je uitgaven te bewaken. Zo stel je per advertentie een maximum budget in. Is dat budget op? Dan wordt de advertentie gepauzeerd. Je kan ook een daglimiet instellen, zodat je nooit meer uitgeeft dan gewenst.

Tip: stel je een daglimiet in, dan is je advertentie tijdelijk niet zichtbaar als die limiet bereikt is. Kies je dus voor maximale zichtbaarheid, dan kan het lonen om je limiet iets te verhogen.

Bepaal je strategie

Wil je maximale controle, kies dan voor handmatig bieden. Wil je gemak en een slimme verdeling van je budget, dan is automatisch bieden een goede keuze. Beide opties geven je grip op kosten en inzicht in prestaties.

Zelf aan de slag met CPC?

Stel je eerste advertentie in of pas je huidige strategie aan in je Pro-console. Meer weten over automatisch bieden? Bekijk de uitlegvideo of lees de veelgestelde vragen.

Naar je account