Kenniscentrum

Advertentie

CPC en budget instellen

De laatste stap van het maken van een Pro (Admarkt)-advertentie is het instellen van de kost per klikprijs, ofwel CPC (Cost Per Click) en het budget. De CPC bepaalt samen met de CTR (Click Through Rate) de positie van je advertentie. Pro (Admarkt) geeft een inschatting van wat het kost om op de eerste pagina te staan.

cpc-1

Selecteer je de optie “Sta op pagina 1”, dan betaal je de bijbehorende CPC om je advertentie op pagina 1 te plaatsen. Dit gaat om verwachte resultaten* en is geen garantie voor bepaalde resultaten. Daarnaast kun je zelf je CPC instellen, waarbij schattingen van de resultaten worden weergegeven.

(*) Deze verwachte resultaten zijn gebaseerd op historische data van Pro (Admarkt)-advertenties in deze categorie. De gegevens kunnen ter indicatie worden gebruikt.

Budget instellen

Dan stel je het budget in. Het te besteden budget is het totaalbudget wat je aan deze advertentie wilt uitgeven. Als je door het budget heen bent, gaat de advertentie op pauze. Om de advertentie te activeren heb je een startbudget van €50,- nodig. Je betaalt alleen voor de kliks die gerealiseerd zijn. Wil je bijvoorbeeld stoppen als er €13,50 is uitgegeven, dan betaal je alleen €13,50. Elke maand krijg je een factuur die je met iDEAL of een bankoverschrijving betaalt.

Je kunt ook een dagbudget instellen, waar je niet overheen kunt. Als de daglimiet bereikt is, wordt de advertentie gepauzeerd en pas de volgende dag opnieuw getoond. Het nadeel van een daglimiet is wel dat een terugkerende bezoeker je product misschien niet meer kan vinden. Goed om te weten: je kunt op elk moment een advertentie pauzeren of stopzetten.

Cpc-2

Positieberekening

De positieberekening van jouw advertentie hangt af van 2 factoren. De ingestelde CPC en de CTR van de advertentie. De CPC is de maximale klikprijs die je instelt bij het schrijven van de advertentie. De CTR is de som van het aantal kliks op jouw Pro Topadvertentie gedeeld door het aantal impressies.

Beide factoren wegen hierbij even zwaar, en worden berekend op basis van het volgende voorbeeld:

cpc-3

Hoewel adverteerder 3 de laagste CPC heeft ingesteld met €0,02, scoort deze adverteerder dankzij een hoge CTR hoger dan andere adverteerders en krijgt deze adverteerder een hogere positie toebedeeld.

TIPS

  • Begin bij het instellen van een CPC op een laag bedrag en kijk hoe dit gaat. Zo voorkom je dat er een te hoge CPC wordt ingesteld, waarbij de kosten een stuk hoger kunnen uitvallen dan verwacht.
  • Het testen met CPC’s is belangrijk om een juiste balans te vinden in de hoogte van de CPC prijs en een goede CTR. Een goede verdeling hierin zorgt ervoor dat de kwaliteitsscore omhoog gaat.