Terug naar overzicht

Inzicht in je prestaties (hoe lees je je dashboard)

Als Pro-gebruiker heb je een persoonlijke advertentie-omgeving

Hierin kan je veel informatie terugvinden over hoe je advertenties het doen, hoe vaak erop geklikt is en welke kosten er gemaakt zijn. Op deze pagina leggen we je uit wat je zoal ziet.

Bovenaan je advertenties staan de subtotalen van de belangrijkste cijfers van je advertenties. Deze subtotalen tonen de cijfers van je gefilterde lijst. Indien je geen filters aan hebt staan (met uitzondering van Pro-advertentie of Reguliere advertentie) zullen de totalen worden getoond.

Cost per click(CPC)

De CPC in het dashboard geeft de huidige CPC aan. Een uitgebreide uitleg over de CPC vind je hier.

Budget

Het budget geeft het resterende budget aan dat voor de advertentie beschikbaar is. Als het budget is bereikt wordt de advertentie gepauzeerd. Een uitgebreide uitleg over het budget vind je bij het onderwerp CPC en budget instellen.

Impressies (Impr)

Impressies is het aantal maal dat je advertentie is getoond in de zoeklijst aan bezoekers van Marktplaats. Bij het onderwerp advertentie staan tips over hoe je een goede advertentie schrijft en daarmee het aantal impressies kunt verhogen.

Click-through ratio (CTR)

CTR staat voor Click Through Rate en wordt berekend door het aantal kliks op jouw advertentie te delen door de impressies. De Click Through Rate en de Cost Per Click bepalen samen de positie van jouw advertentie in de zoeklijst.

Bij het onderwerp advertentie staan veel tips over hoe je een goede advertentie schrijft en daarmee de Click Through Ratio kan verhogen.

Geklikt

De kolom geklikt laat zien hoeveel Marktplaats bezoekers op jouw advertentie(s) in de zoeklijst geklikt hebben.

Bij het onderwerp advertentie staan veel tips over hoe je een goede advertentie schrijft en daarmee het aantal kliks kan verhogen.

Website

In de kolom Website zie je hoeveel bezoekers van jouw advertentie(s) hebben doorgeklikt naar je website.

Bij het onderwerp advertentie staan veel tips over hoe je een goede advertentie schrijft en daarmee het aantal kliks naar jouw website kan verhogen.

Besteed

In de kolom besteed zie je hoeveel is besteed voor de (gefilterde) advertenties en de periode die je hebt geselecteerd.

Om te weten of jouw besteding aan Marktplaats Pro-advertenties in verhouding is tot de transacties die dit oplevert, kijk je in jouw Google Analytics rapportages. Deze rapportage laat zien hoeveel bezoekers naar jouw website doorklikten en online bij jou iets kochten. De bezoekers die niet doorklikten naar je website, maar je bijvoorbeeld belden en iets bij je kochten staan natuurlijk niet in de rapportage. Lees hier hoe je je Google Analytics zo optimaal mogelijk inricht.