Terug naar overzicht

Google Analytics koppelen

Bezoekers vanuit je Marktplaats Pro-advertentie herkennen in Google Analytics, maar hoe?

Google Analytics helpt je om inzicht te bieden waar elke bezoeker in je website vandaan komt. Dit kan heel nuttig zijn om zo te ontdekken welke kanalen je de beste kopers opleveren. Wat je nodig hebt is een Google Analytics-account, aanmaken kan hier. In je Google Analytics-account kun je precies zien via welke campagne (bijv. via een Marktplaats Pro-advertentie) een bezoeker in je webwinkel komt. Dit heet ‘campagne tracking’. Met campagne tracking voeg je gegevens toe aan de link van de landingspagina waarnaar je verwijst vanuit je Pro-advertentie. Dit heet een campagne-link.

De gegevens in de link staan beter bekend als UTM-parameters en worden door Google Analytics uitgelezen. Google Analytics ziet aan de hand van de UTM-parameters die je aan de link van de landingspagina toevoegt, precies vanaf welke bron, met welk medium en via welke campagne de bezoeker naar je website is gekomen.

Om Pro-advertenties te herkennen in Google Analytics is het nodig om:

  1. Te bepalen op welke pagina bezoekers terecht komen als ze op de Pro-advertentie klikken (ook wel landings- of bestemmingspagina genoemd)
  2. Per Pro-advertentie een unieke campagne-link te maken
  3. De campagne-link toe te voegen in de Pro-advertentie

We leggen hieronder uit hoe je dit verder op kan pakken.

Stap 1. Bepaal de landingspagina

Het maken van de campagne-link is zo gedaan met behulp van de gratis URL-maker van Google. Heb je de landingspagina en een unieke naam voor de Pro-advertentie? Dan kun je vervolgens een campagne-link aanmaken. Wanneer je deze campagne-link aan jouw Pro-advertentie toevoegt, zie je dit terug in je Google Analytics-account.

Stap 2. Maak een campagne-link voor je Pro-advertentie

Door het invullen van het URL-formulier op deze pagina krijg je direct de campagne-link die je in de Pro-advertentie kunt plakken. Let op: Maak wel dus per Pro-advertentie een campagne link aan.

Je kunt vijf parameters toevoegen aan je advertentie-url. Bron, Medium en Campagne zijn de belangrijkste parameters en bovendien zijn deze verplicht als je resultaten wilt terugzien in Google Analytics. Dit zie je in de afbeelding hieronder.

Na het invullen van de parameters komt je url er ongeveer zo uit te zien:

www.webshop.nl/?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_content=mountainbike&utm_campaign=zomer2015

Kopieer deze campagne-link in zijn geheel inclusief de tekens rechts van het vraagteken.
Voeg deze toe aan je Pro-advertentie. Dit is dan dus de Google Analytics campagne tracking voor deze specifieke Pro-advertentie

Samengevat

Als je een url met parameters, zoals bovenstaand voorbeeld, aan een Pro-advertentie koppelt en iemand klikt hierop, dan worden de parameters dus doorgestuurd naar je Google Analytics-account. Hiermee creëert Google vervolgens overzichtelijke rapporten. Zo kun je onder andere zien via welk kanaal bezoekers je webshop binnenkomen en op welke advertenties in verhouding veel geklikt wordt.

Tip: Goed overzicht bijhouden

Denk na over de benaming van je parameters en maak voor jezelf een goed overzicht. Als je consequent bent in het gebruik van parameters, houd je, je statistieken overzichtelijk en voorkom je dat je campagnes niet meer terug kunt vinden in je Google Analytics resultaten.

Stap 3. Plak de campagne-link in je Pro-advertentie

Ga nu terug naar je Marktplaats Pro-advertentie en plak deze campagne URL in het veld Website zoals hieronder:

 

Na het publiceren van de Pro-advertentie zijn de kliks en bestellingen (niet de impressies en kosten) ook apart te bekijken in Google Analytics.

Tips voor je campagne-link

  1. Voeg een campagne-link toe aan al je Pro-advertenties.
  2. Wees consistent als je campagne-links maakt. Gebruik in de URL-builder dezelfde benamingen. Wanneer je verschillende termen gebruikt voor je Pro-advertenties, krijg je geen duidelijk overzicht.
  3. URL-tags zijn hoofdlettergevoelig.

Veel succes!