Automotive

2023 wat staat ons nog te wachten

Terug naar overzicht

05 september 2023

De zomervakantie is voorbij, en binnen wij te voelen dat 2023 niet hetzelfde is als 2021 en 2022. Hogere rentes zorgen er al snel voor, dat onze auto kopende consument de rem erop heeft staan. Niet dat dit direct duidelijk wordt in de nieuwe auto verkoopstatistieken overigens. Daar noteren de dealers record verkopen, althans dat zien wij in de media. De werkelijkheid is anders zoals we allemaal wel weten in de automotive, het zijn de verkochte auto’s, die nu pas worden uitgeleverd door de fabrikanten van 2022 en zelfs 2021. De order intake van nieuwe auto’s daalt al maanden, en zo ook van de occasions. Occasions worden weer minder waard, als je ze langer hebt staan en dat is gezond, maar ook weer iets waar wij aan moeten wennen.

Bij Marktplaats zien wij ook de gevolgen van een afkoelende automarkt. De aantallen te koop staande auto’s op ons platform stijgen en de gemiddelde doorlooptijd dat ze op ons platform staan, stijgen ook. Dit geldt natuurlijk niet voor alle auto’s, maar de gemiddelde trendcijfers laten wel zien, dat er gewoon minder kopers op de markt zijn voor een nieuwe gebruikte auto. Als ondernemer zoek je altijd naar mogelijkheden om het voor jezelf wel goed te doen, als de taart kleiner wordt, heb je gewoon een grotere hap van de taart nodig, en dat zie je nu ook gebeuren. Je kunt daarvoor een aantal stappen ondernemen.

2 tips om te houden

1Je hebt niet altijd perse meer leads nodig om te verkopen, maar een beter opvolgproces.

Op Marktplaats heb je een ander wijze van opvolgen van leads, dan via andere kanalen. De Marktplaats gebruiker is dominant op de Marktplaats app, en communiceert veelvuldig via de Messaging van Marktplaats in de app. De beste verkopers op Marktplaats communiceren dan ook met de potentiële klanten via de app, op een informele, korte en snelle wijze. Bij dit soort opvolging gebruik je bijvoorbeeld niet “Geachte mevrouw Janssen” als aanhef maar meer “Wat leuk dat je interesse hebt in onze auto”

 

De autobedrijven die de Marktplaats app goed gebruiken zie je ook zeer goede resultaten halen hiermee.

Dealers bijvoorbeeld die het normale e mail adres van de klant gebruiken, hebben veel meer moeite om in contact te komen met de klant omdat de klant niet verwacht om het bericht daar te lezen. Specifiek daarvoor hebben wij ook bij Marktplaats een “two way connection” interface ontwikkeld voor lead management systemen zoals LMS (Louwman en Parqui), LEF (UnameIT) en het LMS van Websolve.

2 Succesvolle verkopers op Marktplaats doen ook vaak meer, als de markt tegenzit.

Uiteindelijk heb je bezoekers en views op je voorraad nodig om dit te bewerkstelligen. Het Marktplaats Premium Pakket zorgt nu juist daarvoor. Om op te vallen in de Search Result Page (SRP) maken zij gebruik van opvalstickers en drie foto’s ipv de hoofdfoto op de SRP pagina. Klikt de consument dan door, dan gaat alle focus op de auto zelf, aangezien er ook geen banners, of andere commercials op die pagina staan.

Premium Advertenties krijgen daardoor meer clicks, meer views, en meer leads.

Aan de andere kant, de Premium adverteerders, die graag willen laten zien, waarom potentiële klanten vooral bij hen moeten kopen in plaats van bijvoorbeeld een particulier krijgen daarbij ook een uitgebreidere miniwebsite op Marktplaats. Hier kun je je bedrijf en team voorstellen, om maximale betrouwbaarheid uit te stralen.

 

En nog 4 maanden te gaan!

Met een goede operatie kun je veel winnen. Ik kom bij veel dealers en autobedrijven in binnen- en buitenland, en de beste bedrijven, zijn de bedrijven die een proces hanteren. Op marketing en sales gebied. Data is er om je een beter zicht te geven in marketing en in sales. Vanuit Marktplaats en onze sales collega’s zijn wij er om u te helpen, dus heeft u een vraag: stel ze aan uw Marktplaats vertegenwoordiger. Heeft u voor mij een vraag, u mag mij altijd bellen of mailen! Samen met Marktplaats de online automotive beter maken!