4.3 Uniek inzicht in prestaties

Ivo Wassenaar, senior marketing manager Marktplaats, over de maandrapportage:
‘Uniek inzicht in prestaties voor alle autobedrijven’

Ivo Wassenaar

“Datagedreven adverteren is de grote kracht van Marktplaats. We hebben onwijs veel kennis over het gedrag van klanten en het effect van advertenties. Er zijn altijd mogelijkheden om te verbeteren. Dat kan betaald met de opvalmogelijkheden, maar er is ook genoeg ‘gratis’ te optimaliseren. Denk aan je titels, advertentieteksten en foto’s. Daarover willen we zoveel mogelijk met onze klanten delen. Zodat zij ervan kunnen profiteren en we samen kunnen groeien.”

Maar niet ieder autobedrijf heeft de tijd om uitgebreid de data in te duiken. Verkopen is de core business van autobedrijven, dat snappen we heel goed bij Marktplaats. Dus hebben we gekeken hoe we onze klanten, de grote en kleine autobedrijven door het hele land, op dit gebied het best kunnen helpen. Wat willen ze weten? Maar ook; wat kunnen ze er vervolgens mee?

Wat ons betreft hoef je geen raketgeleerde te zijn om je advertenties te verbeteren met data.

Daarom zijn we gaan nadenken over een vorm van analytics waar bedrijven makkelijk mee kunnen werken. We zijn uitgekomen op een persoonlijke, maandelijkse rapportage waar de belangrijkste onderwerpen voor autobedrijven in staan. Bijvoorbeeld over het gebruik van foto’s bij advertenties, maar ook een prijsindex ten opzichte van vergelijkbare bedrijven in de buurt. Dat geeft onze klanten een uniek inzicht in hun eigen prestaties, en die van de markt.

Daarbij bieden we directe mogelijkheden om te optimaliseren.

Bijvoorbeeld met advies over foto’s, titels of opvalmogelijkheden. Vanuit de maandrapportage klik je zo door op handige tips en tricks. En wie meer wil weten, kan er natuurlijk altijd dieper induiken met zijn accountmanager.’

Volgend artikel

4.4 Call tracking