Auto’s adverteren

Waarom ook Tesla zijn nieuwe Tesla voorraad op portals zet!

Terug naar overzicht

08 februari 2024

Het is nooit eerder gebeurd in de afgelopen jaren, maar ook Tesla investeert in automotive portals om zijn voorraad te verkopen. Na jaren van groei en nauwelijks voorraden lopen ook bij Tesla de voorraden op. Zelfs de enorme prijsverlagingen hebben niet kunnen voorkomen dat er te veel auto’s in de boeken staan.

Tesla staat niet bekend als een big spender van marketinggeld, in tegenstelling tot andere fabrikanten.

Tesla staat niet bekend als een big spender van marketinggeld, in tegenstelling tot andere fabrikanten. Maar ook Tesla wil graag van zijn al geproduceerde en betaalde voorraad af en dus zoekt het merk naar mogelijkheden. En zo kan het gebeuren dat in Amerika ineens en voor het eerst nieuwe Tesla’s uit voorraad geadverteerd worden op portals zoals Cars.com. En waarom ook niet? Automotive portals trekken nu eenmaal de eerste groep in-market buyers aan. In Amerika, maar ook in Nederland.

Bij Marktplaats zien wij bijvoorbeeld dat 16,7% van de kopers alleen Marktplaats gebruikt voor hun zoektocht naar een auto. En we weten dat het ook voor OEM’s belangrijk is om hun voorraden nieuwe auto’s op deze platformen te plaatsen. Ik leg graag uit waarom! Bij Nieuweautokopen.nl waren alle auto’s die wij destijds verkochten nieuw, en dat waren er meer dan 2.000. Op de website boden wij twee mogelijkheden aan: ‘uit voorraad leverbaar’ en ‘nieuw te bestellen’. Potentiële klanten vroegen informatie aan over een bepaalde auto, wij boden ze een interessant alternatief aan dat direct leverbaar was, maar wellicht net die ene optie miste. En met succes.

Veel importeurs dachten toen nog dat het online plaatsen van nieuwe auto’s hetzelfde was als een auto met korting publiceren. Dat is dus pertinent onjuist. Door je voorraad online te zetten, laat je zien wat je hebt en je laat zien wat direct leverbaar is! Bij Ligier Store Doesburg werken wij volgens dezelfde gedachten. Wij hebben meer dan 20 nieuwe citycars op voorraad en die staan allemaal en zonder korting online. Die voorraad genereert informatie-aanvragen van mensen die via de portals aan het zoeken zijn en dus in-market zijn.

Zichtbaarheid en de aanbevelingen zijn de belangrijkste redenen voor een OEM om de voorraad aan te bieden op bijvoorbeeld Marktplaats. Iedereen die op Marktplaats surft, auto’s bekijkt en is ingelogd, krijgt in zijn feed en e-mail alternatieven aangeboden.

Meer dan 30% van de miljoenen leads die Marktplaats genereert, komen voort uit die aanbevelingen!

Meer dan 30% van de miljoenen leads die Marktplaats genereert, komen voort uit die aanbevelingen! Stel dat je 100 nieuwe en uit voorraad leverbare Subaru’s Forester online zet. Mensen zoeken op een vergelijkbare SUV zoals een Kia Sportage. De volgende dag ontvangen zij een aanbevelingen dat een Forester een goed alternatief zou kunnen zijn voor die Sportage en ineens is die Forester, een auto die niet op hun shortlist stond, top-of-mind.

Ondanks dat op portals wellicht niet meteen naar nieuwe auto’s wordt gezocht en de mindset vooral is gericht op een occasion, zien wij dat veel mensen die zoeken op jonge gebruikte auto’s, in de markt kunnen zijn voor een aantrekkelijk alternatief: een nieuwe auto die uit voorraad leverbaar is.
Dat Tesla nu op de portals actief is, bevestigt die denkwijze. En die manier van denken kan werken voor elk merk. Tesla doet immers niets, maar dan ook helemaal niets, zomaar en op basis van goed geluk. Zij sturen alleen op data. En laat de data nou zeggen dat investeringen in een portal op basis van Cost per VDP, Cost per Lead, Cost per Click en Cost per Sale vrijwel altijd positief zijn.