2.5 Advertenties schrijven

Schrijf advertenties
voor scannende lezers.

Wie een goede advertentietekst wil schrijven, moet nadenken over twee dingen: wat je schrijft, en hoe je het schrijft. Open deur? Wij zien regelmatig advertenties voorbij komen die flink zouden opknappen van een paar kleine ingrepen. We geven je de belangrijkste tips. 

1Wat je schrijft

Verkopers en andere autoliefhebbers kunnen uren doorgaan over de (technische) eigenschappen en kwaliteiten van dat ene model. Maar niet iedereen zit daarop te wachten. Uiteindelijk schrijf je een advertentie voor een brede doelgroep. Een goede advertentie schrijf je voor jouw potentiële koper, niet voor jezelf.

Tips!

  • Begin met de belangrijkste en beste eigenschappen van de auto en jouw service en garantie als bedrijf. Daarmee bedien je een brede doelgroep.
  • Hoe specifieker en kleiner, hoe dieper in de advertentie. Zo bedien je de zekere en onzekere klant.
  • Vermijd algemene informatie, bijvoorbeeld over het merk. De advertentie gaat immers over deze specifieke auto.
  • Beschrijf de geschiedenis van de auto. Een waterdichte historie geeft kopers vertrouwen.
  • Wees eerlijk: benoem ook mindere eigenschappen van de auto (lakschade, kapotte airco), en de service die jij als bedrijf biedt om dit eventueel te verhelpen.
  • Zorg voor een duidelijke call-to-action: bel, mail, bied, app.

2Hoe je het schrijft

Online wordt er weinig gelezen: mensen scannen teksten, en lezen alleen waar hun oog op valt. Daar kun jij als verkoper goed op inspelen. Hou tekst daarom lekker luchtig, met veel witruimte en opsommingstekens.

De leesbaarheid van je tekst is ook belangrijk. Formuleer korte, positieve zinnen. Lezers haken af bij lange zinnen, en dat is nou juist niet de bedoeling. Het kan vaak een stuk korter.

Goed scanbaar

 

Lekker leesbaar

 

Tips!

  • Maak tekst scanbaar, door het in te delen in alinea’s en tussenkopjes en opsommingstekens te gebruiken.
  • Maak tekst ‘oprolbaar’: het belangrijkste staat bovenaan, details verder naar onder.
  • Korte zinnen.
  • Verzorgde taal. Een foutje hier en daar is geen probleem. Maar een tekst met veel taal- en typfouten staat niet professioneel.
  • Wees zuinig met uitroeptekens. Het is een zakelijke advertentie, geen appje aan je nichtje van 12.
  • Geen tekst of delen van de tekst in hoofdletters. Dat komt over alsof iemand staat te schreeuwen.
Volgend artikel

3.1 Branding – intro