4.4 Call tracking

Waardevolle telefonische leads.
Inzicht in alle ontvangen en gemiste calls.

Telefonische verkoopkansen zijn veel waard. Als een potentiële koper de moeite neemt om te bellen over een auto, is er een behoorlijke kans dat-ie er straks mee wegrijdt. Opnemen dus, die telefoon. Of zo snel mogelijk terugbellen. Call tracking van Marktplaats maakt dat mogelijk. Via call tracking krijg je inzicht in de telefoontjes die je hebt gehad en hebt gemist.

Ingewikkeld? Welnee. Call tracking is juist geweldig in al zijn eenvoud:

  • Je maakt als bedrijf een advertentie aan voor een auto op Marktplaats.
  • Bij de advertentie verschijnt een uniek (regionaal) telefoonnummer, dat is gekoppeld aan jouw telefoonnummer.
  • Een klant heeft interesse en belt het nummer bij de advertentie.
  • Jij krijgt de oproep via Marktplaats: je neemt op en hoort ‘Dit is een lead van Marktplaats’ en krijgt daarna direct de klant aan de lijn.
  • Na de oproep ontvang je een e-mail met alle gegevens: datum en tijd, het telefoonnummer van klant, over welke advertentie hij of zij belde en hoe lang het gesprek heeft geduurd.

Call van 10 seconden

Je krijgt van alle aangenomen telefoontjes een e-mail met de duur van het gesprek. Stel nu dat het gesprek 10 seconden heeft geduurd. Een hele snelle verkoop? Een verbroken verbinding klinkt logischer. Omdat het antwoordapparaat opnam. Of er technisch iets tussen kwam. Alle reden om zo snel mogelijk terug te bellen.

Tip!

  • Pak je stopwatch erbij en time de lengte van de boodschap op jouw antwoordapparaat. Is dat 25 seconden? Dan weet je dat je alle gesprekken onder en net boven de 25 seconden zo snel mogelijk moet terugbellen (en je antwoordapparaat moet afluisteren uiteraard). Niet iedereen houdt ervan een voicemail in te spreken, maar de interesse is er wel degelijk.

Oproep gemist

Ook als je een oproep mist, krijg je een e-mail van Marktplaats met belangrijke informatie: dag en tijdstip van de call, het telefoonnummer van de klant en over welke auto er is gebeld. Wij adviseren zo snel mogelijk, het liefst binnen 5 minuten, terug te bellen.

Tip!

  • Zorg voor genoeg mensen die de telefoon kunnen opnemen of zo snel mogelijk kunnen terugbellen. Klinkt als een open deur, maar in onze analyses zien we veel gemiste telefoontjes op maandag. Vaak een rustige dag in de showroom en voor verkopers bij uitstek de dag om hun gewerkte zaterdag in te halen. Weinig personeel dus. Maar maandag is óók de dag dat klanten die de hele zondag auto’s op Marktplaats hebben bekeken, jou bellen. Zorg dus dat je kunt opnemen.
Volgend artikel

4.5 Return on investment (ROI)