6.6 Marktplaats lead-opvolgproces

Je hebt een bericht binnen gekregen via de Marktplaats Chat met een naam en telefoonnummer. Of een potentiële koper heeft de voicemail van de zaak ingesproken. Geweldig! Je gaat erachteraan. Maar dan krijg je de koper niet te pakken. Voicemail. Wat doe je? Het lead-opvolgproces biedt antwoord.

Op de pagina ‘Regels voor leads via Marktplaats beschrijven we het al: ‘Stel een opvolgproces in’. Het is namelijk belangrijk om op een effectieve, consequente manier met je leads om te gaan. Zo loop je geen verkoopkansen mis.

Start van dialoog

Een lead is een startpunt van een dialoog. De koper heeft de eerste stap gedaan, en nu ligt de bal bij jou als verkoper. Hoe meer snelheid en energie jij erin stopt, hoe groter de kans is dat de dialoog een vervolg krijgt. Realiseer je daarbij dat:

  • Hoe meer tijd er zit tussen de lead en jouw reactie, hoe groter de kans is dat het contact verwatert. Mensen sturen berichten in een impuls, of ze reageren op meerdere advertenties. Reageer jij niet direct op een online aanvraag, is de kans groot dat de klant niet meer reageert op jouw pogingen tot contact. Het ‘momentum’ is voorbij. Of erger: de concurrent was sneller.
  • Het lead-opvolg-proces concentreert zich op de eerste 2 dagen na de lead. Daar moet de push vandaan komen.
  • Je doet 4 pogingen om te bellen. Ben je het na 1 of 2 pogingen al zat? Dan is sales misschien niet jouw roeping.

Proces

Het opvolgproces bestaat uit een aantal vaste contactmomenten. Voorbereiden op contact? Zie de pagina’s over Telefonische leads en Online leads.

Dag 0 Lead komt binnen
Dag 0 2 keer bellen + 1 voicemail 1 bericht via Marktplaats Messaging / e-mail / Whatsapp
Dag 2 1 keer bellen + voicemail 1 bericht via Marktplaats Messaging / e-mail / Whatsapp
Dag 4 1 keer bellen + voicemail 1 bericht via Marktplaats Messaging / e-mail / Whatsapp