Automotive kenniscentrum

Succes.

Regels voor leads via Marktplaats

Aan de slag met leads.
Deze regels werken voor je.

Of je nu een beginnend autobedrijf bent of al 40 jaar meegaat. Of je een eenmanszaak bent of een groeiend bedrijf met meerdere vestigingen. Of je Maserati’s of Polo’s verkoopt. Uiteindelijk wil iedereen hetzelfde. Leads. Verkoopkansen waar je vanuit sales mee aan de slag kunt. Bij Marktplaats hebben we ervaring met duizenden autobedrijven en hun klanten. Daarom weten we wat werkt. Dat hebben we voor je verpakt in 6 handige regels, die we graag met je delen.

1 Eerst bellen, dan een bericht via Marktplaats

Heb je een telefoonnummer? Dan bel je (zie ook de pagina Telefonische leads). Bellen buiten kantooruren is prima, maar maak het niet te gek:

  • Maandag tot en met vrijdag: 9.00 – 21.00
  • Zaterdag: 9.00 – 17.00

Telefonisch contact met de koper is het beste opstapje naar een bezoek aan de showroom. Heb je gebeld met de klant, dan blijf je daarna in contact via Marktplaats (e-mail, Marktplaats-bericht bij koper) of Whatsapp. Lekker laagdrempelig. Stuur bijvoorbeeld een reminder voor het bezoek.

Wil je klant een bevestiging per e-mail? Geen probleem natuurlijk. Maar een e-mail heeft minder attentiewaarde dan een bericht of appje. Blijf die dus ook sturen.
2 Stel een opvolgproces in

Heb je een telefoonnummer? Dan bel je (zie ook het hoofdstuk Telefonische leads). Bellen buiten kantooruren is prima, maar maak het niet te gek:
Zorg dat je leads op een consequente manier opvolgt. Bedenk wanneer je wat doet. En zorg dat alle verkopers hetzelfde doen.

Zie ook de pagina ‘Marktplaats lead opvolg-proces’.

3 Bedank de klant

Een lead is een eerste stap van een koper in jouw richting. Bedank hem of haar daarom altijd voor de interesse in de auto en het bedrijf. Altijd. Dus ook als het telefoontje jou nét niet goed uitkwam.

4 Leg contactgegevens goed vast

Je hebt prettig gebeld met een klant. Die heeft antwoord op zijn vragen en ‘komt binnenkort wel eens kijken’. Dan hang je op. Ai, vergeten naam en telefoonnummer te vragen… Laten we hopen dat de klant inderdaad uit zichzelf langs komt. Want jij kunt je belangrijke telefonische lead nu niet opvolgen. En dat is zonde.

Zorg dus altijd dat:

  • Je naam en telefoonnummer van de klant vraagt tijdens het gesprek.
  • Je dit vastlegt in het CRM.
5 Stel een duidelijk doel per fase van het verkoopproces

Via de telefoon verkoop je geen auto’s. Je verkoopt dan de dialoog, het contact met jouw bedrijf. In die fase van het verkoopproces is goed contact het primaire doel. Daarna gaat de klant ‘op reis’ en reis jij mee. Zie ook het hoofdstuk ‘Klantreis online auto kopen’.

Fase verkoopproces Kanaal Doel
Eerste contact Telefonisch, bericht (e-mail, bericht via Marktplaats voor koper) Dialoog (primair), afspraak (secundair)
Opvolgend contact Bericht Afspraak
Afspraak Fysiek Verkoop
6 Bereikbaar zijn

Telefonische bereikbaarheid is ontzettend belangrijk, of het nu gaat om eerste leads, vragen of service na verkoop. Zoals ook in de hoofdstukken over Telefonische leads en Call tracking staat: er is ruimte voor verbetering. Met andere woorden: neem de telefoon op!

Zorg dat je tijdens normale retailuren goed bereikbaar bent. En bellers na 18.00 of op een (lokale) koopavond zijn er altijd. Niemand meer op de zaak? Overweeg de telefoon door te schakelen en zorg sowieso voor de mogelijkheid een boodschap in te spreken.