4.5 Return On Investment (ROI)

Adverteren via Marktplaats.
Die investering haal je eruit.

Of jouw bedrijf nu alleen uit jou en je zoon bestaat of dat je een aparte marketingafdeling hebt: je wilt weten of het marketingbudget goed besteed is. ROI (Return on Investment) is een manier om te berekenen of het geld dat je erin hebt gestopt, er ook weer uitkomt. Jouw €100 investering moet natuurlijk meer opleveren dan €100. Maar hoe meet je dat bij advertenties op Marktplaats?

Elke verkoopkans is geld waard. En in de digitale wereld kun je precies meten welke kansen je allemaal krijgt. Een advertentie waar niemand op klikt is letterlijk waardeloos. Een advertentie waar 1000 mensen op klikken, maar niemand een bericht voor stuurt? Dat is oppervlakkige aandacht. Maar het is wel iéts waard, want je hebt er bijvoorbeeld meer naamsbekendheid door gekregen.

Een advertentie met 50 kliks, 3 berichten en 2 telefoontjes? Dan hebben je marketingactiviteiten effect. Vervolgens is het aan de verkopers om deze verkoopkansen (leads) om te zetten in een dialoog met de klant en tot een afspraak te komen.

Je eigen ROI berekenen

Je kunt zelf berekenen of jouw marketinginvestering zichzelf heeft terugverdiend. Dat kan heel makkelijk: het bedrag dat je hebt besteed aan marketing deel je door het aantal telefonische en online leads (berichten en e-mails). Voilà, jouw investering per lead.

Maar met deze berekening gaat een hoop informatie verloren, die ook belangrijk kan zijn voor jouw (online) succes. Nu en in de toekomst.

Waarde van leads

Paul de Vries

Onze online lead specialist Paul de Vries heeft onderzoek gedaan naar de waarde van leads. Hierbij heeft hij gekeken naar directe en indirecte leads, en hij heeft Marktplaats vergeleken met andere verkoopplatforms.

Paul's overzicht Type lead Waarde
Telefonische lead € 35
Online lead € 25
Klik op advertentie (VDP-view) € 0,05
Klik naar website autobedrijf € 0,12
Advertentie geprint € 10,00
Route naar bedrijf opgevraagd € 5,00
Voorraad bekeken € 0,01
Gemarkeerd als favoriet € 0,02

Met deze gegevens en de inzichten van Marktplaats over jouw advertenties, kun je precies berekenen wat het adverteren jou heeft opgeleverd. Vervolgens deel je dit bedrag door het marketingbudget.

Is het getal hoger dan 1? Dan heeft jouw investering zijn geld (minimaal) opgebracht.

Dit kun je elke maand doen. Zo krijg je een goed beeld van een effectieve inzet van jouw marketingbudget. Uiteraard kun je ook dieper in de cijfers duiken, en kijken waarom advertenties wel of niet tot leads leiden. Bekijk bijvoorbeeld onze tips op de pagina’s De perfecte advertentie. Of bespreek het met je accountmanager bij Marktplaats.

ROI-calculator

Onze partner #DCDW heeft een manier ontwikkeld voor een gedetailleerd inzicht in de ROI’s bij Marktplaats en andere platforms. Klik hier om de ROI per portaal te berekenen.

Volgend artikel

5.1 Pro – intro