15 September 2014

Buitenkado.nl staat op een A1-positie

Ondernemen op latere leeftijd is geen belemmering

De webwinkel Buitenkado.nl is ontstaan uit een afstudeeropdracht van een HBO opleiding die eigenaar Peter van Rossem op 49-jarige leeftijd afrondde, in 2011. Onbekend met online handelen was Van Rossem toen al niet meer, via Marktplaats verhandelde hij al ‘van alles’. Dat was ontstaan na de aanschaf van een schaduwdoek voor in de tuin. Van Rossem ontdekte dat deze in Duitsland veel goedkoper waren. Via via kwam hij in contact met een Duitse handelaar die zelf geen tijd had om de Nederlandse markt te bedienen. Zo kwam het dat van Rossem – naast een vaste baan en een HBO-opleiding – vaak wekelijks – tussen Duitsland en Nederland heen en weer pendelde met een busje vol met tuin- en vrijetijdsartikelen om te verhandelen.

Ik had voor 2013 volgens mijn bank en mijn accountant een ‘zeer ambitieuze’ omzetprognose. Na ruim twee maanden was alles verkocht, via Marktplaats. Ik ben al twee keer uit een magazijn gegroeid.

Zijn HBO-stagebegeleider gaf aan dat het zonde zou zijn wanneer van Rossem zijn afstudeeropdracht –een online winkel in vrijetijdsartikelen -niet zou realiseren. Toen hij vervolgens bij een reorganisatie werd ontslagen besloot van Rossem om zich volledig te richten op Buitenkado.nl, temeer omdat hij verwachtte vanwege zijn leeftijd niet snel meer aan een baan te komen. Buitenkado.nl verkoopt o.a. buitenkeukens, trampolines, partytenten, jacuzzi’s etc. Van Rossem koopt rechtstreeks in het Verre Oosten in en verkoopt zonder tussenhandel. Dit houdt de prijzen laag. Tegelijkertijd waarborgt Van Rossem de kwaliteit van zijn producten door zelf fabrieken te bezoeken die zijn artikelen vervolgens produceren onder eigen labels, zoals Tent2party voor partytenten, Masterbbq voor buitenkeukens en JollyJump voor trampolines. Hiervoor maakt hij ook zelf de gebruiksaanwijzingen.

Ambitieus

Van Rossem: “Ik had voor 2013 volgens mijn bank en mijn accountant een ‘zeer ambitieuze’ omzetprognose. Die heb ik echter met bijna 30% overtroffen. Bij mijn eerste container met producten uit China dacht ik nog genoeg tenten voor drie jaar te hebben. Na ruim twee maanden was alles verkocht, via Marktplaats. Ik ben al twee keer uit een magazijn gegroeid. Nog steeds knijp ik mezelf soms in de arm als mijn omzetten zie.”

Het duurde even voordat Van Rossem de meerwaarde van adverteren via Admarkt in zag. “Jammer, want mijn omzet is binnen een jaar bijna verdrievoudigd en ik heb mijn Google Adwords campagne gecanceld omdat ik het werk niet aan kon. Ik was dus totaal verrast door het resultaat. En dit terwijl de omzet binnen mijn productgroep zwaar onder druk staat. Adverteren op Marktplaats is zeer effectief, terwijl de kosten goed te doseren zijn. Zo ongeveer het eerste wat ik doe ’s morgens is het openen van mijn Admarkt-dashboard om te analyseren of mijn CPC nog goed is in relatie tot o.a. de omzet, de kosten en de positie op Marktplaats.”

Personeelsuitbreiding
Vanwege zijn snelle groei denkt van Rossem na over het aannemen van medewerkers. “ Daarbij wil ik op zoek gaan naar werknemers vanaf vijftig jaar en mensen met een arbeidsbeperking. Mensen die nu tussen wal en schip vallen. Ik weet uit ervaring hoe lastig het is om op latere leeftijd nog aan een baan te komen. Ook met een lichamelijke beperking is dat niet gemakkelijk. Door hen een baan aan te bieden kan ik een of meerdere mensen een kans bieden op werk en gelukkig maken.”

Klantenservice

088 008 26 26

Bereikbaar: maandag t/m vrijdag 08:30 - 18:00
en zaterdag 10:00 - 16:00