6 april 2018

Je succes op Marktplaats groeit mee met je bedrijf

Onze groei is in 5 jaar tijd verdrievoudigd. 70% daarvan komt via Marktplaats.

Of je nu een webshop start, groeiend bent, of al een sterke marktpositie hebt en nieuwe markten wil veroveren: succes begint en groeit op Marktplaats. Hoe begon het succes? Hoe behoud je succes? En welke rol speelt mobiel daarbij? Bebo Parket, FietsUniek en Mercedes-Benz Used 1 over succesvol ondernemen.

Hoe het succes begon
‘Mijn vader was marktkoopman. Achter zijn kraam mocht ik ook wat spullen verkopen en af en toe verkocht ik wel eens wat. Op een dag zette ik mijn spullen op Marktplaats. Ik verkocht alles binnen diezelfde week! Dus ik ging meer spullen kopen en doorverkopen, zo ook mijn nieuwe fiets…’ Aan het woord is Edwin de Jong. Inmiddels heeft hij met FietsUniek zo’n 2% van de Nederlandse fietsenmarkt in handen.

"‘Onze groei is in 5 jaar tijd verdrievoudigd. 70% daarvan komt via Marktplaats.’"

CEO Frans Bolier van Bebo Parket

Ook het succes van Frans Bolier van Bebo Parket begon op Marktplaats. ‘14 jaar geleden kocht ik een partij oude kaasplanken op. Daar kun je prachtige authentieke vloeren van maken. Ik ging meer mooie planken opkopen, opknappen en plaatste ze iedere ochtend om 5 uur op Marktplaats voordat ik naar mijn werk ging. De zaken gingen uitstekend en zo ontstond Bebo Parket.’ Zijn vloeren liggen inmiddels overal ter wereld van Nederland en Duitsland tot Rusland en China. ‘De groei is in 5 jaar tijd verdrievoudigd. In 2017 groeiden we weer en behaalden we een omzet van 40 miljoen.’

Succes dankzij Marktplaats Admarkt
Bebo Parket en FietsUniek zetten beide Marktplaats Admarkt in. Bolier: ‘Marktplaats heeft ons groot gemaakt. Dankzij Marktplaats Admarkt liften we mee op het enorme bereik van Marktplaats – 8,2 miljoen unieke koopgerichte bezoekers per maand – en bereiken we het juiste publiek. We zijn de goedkoopste en leveren goede kwaliteit. Dat scoort.’

Ook De Jong prijst het bereik en de grote naamsbekendheid van Marktplaats. ‘Je staat met Marktplaats Admarkt altijd bovenaan, hebt een gratis link naar je website en een eigen bedrijfspagina. Daar leggen we uit waar FietsUniek voor staat. Vroeger waren we een prijsvechter. Nu focussen we op hoge kwaliteit en het duurdere segment fietsen. Ook daar is via Marktplaats zeker een publiek voor.’

"‘Marktplaats heeft de naamsbekendheid van Used 1 sterk vergroot. Daarmee zijn de Mercedes-Benz Van ProCenters op de kaart gezet als hét adres voor de gebruikte bestelwagen.’"

Lisette Zuidam van Mercedes-Benz Benelux

Eigen sectie binnen de grootste autosite van Nederland
‘Wij zetten Marktplaats succesvol in via de listings van gebruikte Mercedes-Benz bestelwagens met het Used 1 garantielabel’ vertelt Lisette Zuidam, Communicatiemanager Vans & After Sales bij Mercedes-Benz Benelux. ‘In een unieke eigen omgeving binnen Marktplaats geven we kopers de zekerheid dat ze een betrouwbare en een op 110-punten gecontroleerde bestelwagen aanschaffen. Verder plaatsen we op Marktplaats banners naar ons eigen platform used1.nl.’

Succesvol blijven
Dankzij Marktplaats zijn Bebo Parket, FietsUniek en Mercedes-Benz Used 1 succesvol. Hoe denken zij dit succes te handhaven?

"‘Adverteer zo specifiek mogelijk. Longtail-zoekwoorden verhogen je conversie.’"

Edwin de Jong van FietsUniek

Bolier: ‘Naast vloeren, verkopen we ook tafels, sanitair, gordijnen… Wij geloven dan ook in zo breed mogelijk adverteren: als je aan het klussen of verbouwen bent, is het handig om te weten dat wij nog veel meer producten voor in je huis verkopen. Net als Marktplaats dus. Dat het werkt zien we iedere dag weer in onze verkoopcijfers.’

Longtail-zoekwoorden
De Jong ziet dat anders. ‘Wij adverteren juist zo specifiek mogelijk met longtail-zoekwoorden als zwarte omafiets 28 inch. Dat verhoogt de conversie. Succes verandert steeds. 3 jaar geleden was succes voor mij de goedkoopste zijn en veel omzet. Voor 2017 wilde ik een klanttevredenheidscore van 8,5. Het werd een 8,6. En in 2018 vind ik ons pas succesvol als we ons marktaandeel weten te vergroten.’

"‘Zorg dat je website responsive is. En dat je klant op een snelle en prettige manier mobiel kan zoeken en bestellen. Zo ingewikkeld is het niet.’"

Emiel Dasselaar van Bebo Parket

Mobiel wordt steeds belangrijker
Zuidam: ‘Succes doe je samen. Met Marktplaats zijn we echt een samenwerking aangegaan. Het gaat verder dan alleen hun platform benutten. Marktplaats denkt mee en ondersteunt ons om onze dealers optimaal het platform te laten gebruiken. Daarnaast kijken we samen hoe het nog beter kan. De omgeving op mobiel optimaliseren is daar een mooi voorbeeld van. Het zoeken naar een gebruikte bestelwagen via een smartphone ligt op 50% en dit percentage groeit nog steeds. We kijken nu bijvoorbeeld hoe we onze branding op mobiel kunnen vergroten.’

Responsive, omnichannel en data-gestuurd
Online marketeer Emiel Dasselaar van Bebo Parket: ‘Bij ons is al 70% van al het online verkeer via mobiel. Zorg dus dat je website responsive is. En dat je klant op een snelle en prettige manier mobiel kan zoeken en bestellen. Zo ingewikkeld is het niet.’ De Jong: ‘Ik geloof in omnichannel ondernemen: creëer op desktop, mobiel en in de winkel dezelfde beleving. En doe het data-gestuurd. FietsUniek koopt in op basis van vragen in de winkel en online zoekgedrag. Of onze klanten nu mobiel of in de winkel kopen, ik wil dat ze 100% tevreden zijn. Dat is succesbepalend.’

Succes begint en groeit op Marktplaats
Annemarie Buitelaar, Chief Commercial Officer bij Marktplaats sluit concluderend af: ‘Wat deze succesverhalen zo mooi laten zien, is dat je succes op Marktplaats meegroeit met je bedrijf. Voor webshops is Marktplaats Admarkt een snelle en eenvoudige manier om doelgroepgericht producten te verkopen, naamsbekendheid op te bouwen en verkeer naar je webshop te realiseren. Gaan de zaken eenmaal goed, dan kun je bijvoorbeeld geautomatiseerd adverteren. Je plaatst of wijzigt snel advertenties en hebt meer inzicht in je prestaties die je vervolgens optimaliseert.

Voor autobedrijven biedt Markplaats Automotive de mogelijkheid om occasions en nieuwe auto’s te verkopen of om je merk te versterken bij 2,7 miljoen potentiële autokopers per maand. Afhankelijk van je doelstellingen, kies je je advertentievorm. Zo groeit je advertentievorm mee met je autobedrijf. Wat voor bedrijf je ook bent: ook succes begint en groeit op Marktplaats.’