2 mei 2016

Edwin de Jong (23) van Fietsuniek.nl: “Ondernemen is voor mij ook opgroeien.”

Edwin de Jong van Fietsuniek.nl is geen onbekende voor Marktplaats. Al in 2012 werd hij op 19-jarige leeftijd winnaar van de Admarkt Topawards in de categorie Jonge Ondernemers. In slechts een paar jaar tijd is Edwin erin geslaagd om met zijn webwinkels zo’n 20.000 fietsen per jaar te verkopen. Sinds kort is hij ook eigenaar van een fysieke fietsenshowroom. De Hillegomse jonge hond, die overigens zelf nog geen band kan plakken, is in korte tijd een stuk (levens)wijzer geworden. “Ondernemen is ook opgroeien.”

Al op jonge leeftijd startte Edwin met het verkopen van fietsen via internet. In het begin alleen via Marktplaats, later ook via zijn eigen webwinkels. Inmiddels verkoopt hij jaarlijks 20.000 fietsen, heeft hij twee procent van de Nederlandse fietsenmarkt in handen, is hij werkgever van acht werknemers en is hij sinds kort ook eigenaar van een stenen winkel.

Van prijsvechter naar kwaliteitsvechter

Met de komst van de fysieke winkel is er ook een omslagpunt gekomen in zijn manier van ondernemen. Edwin: “Ik leerde van andere mensen, mensen met iets meer ondernemerskilometers op de teller zeg maar, dat als ik geen eendagsvlieg wilde zijn, ik meer kwaliteit moest gaan bieden.

Voorheen wilde ik altijd de scherpste prijs, de beste kwaliteit en de beste service bieden, maar die drie zaken zijn moeilijk te verenigen. Ik realiseerde mij dat als ik ook kwaliteitsmerken als Batavus en Sparta wilde gaan verkopen en personeel wilde gaan aannemen, ik simpelweg niet meer de goedkoopste kon zijn. Ik besloot dus toen van prijsvechter naar kwaliteitsvechter te transformeren.”

Het vinden van balans tussen ontspanning en werk

Voor Edwin is het duidelijk dat hij ondernemer in hart en nieren is, maar dat het soms lastig is de balans te vinden tussen zowel werk en ontspanning als tussen de volledige controle hebben en loslaten. “Omdat ik zo jong ben begonnen met ondernemen en er zomaar in ben gerold heb ik nooit bewust nagedacht over de manier van ondernemen.

Ik begon in mijn eentje en dat ging goed, maar als je gaat groeien is het wel heel fijn als je de verantwoordelijkheid met anderen kunt delen, dat je mensen om advies of om hulp kunt vragen en dat je mensen om je heen verzamelt die je soms ook terugfluiten op de momenten dat je te hard van stapel loopt. Die mensen heb ik inmiddels ook gevonden. Ik praat bijvoorbeeld veel met Stefan van den Berg, oprichter van AfterPay. Zijn adviezen zijn waardevol. Ik kan ook veel leren van Pieter Zwart, topman van CoolBlue, die mij inspireerde om van prijsvechter in kwaliteits- maar vooral ook servicevechter te veranderen.”

“Liever nu een goed glas wijn dan over 30 jaar een miljoen op de rekening.”

Een stevige fundering van de onderneming

Het ondernemen brengt Edwin een hoop levenswijsheid. De extreem jonge ondernemer van vier jaar geleden, is niet meer de jonge ondernemer van nu. “Ik wil nog wel steeds Fietsuniek.nl naar een hoger plan tillen en groter laten groeien, maar ik heb daar nog geen vastomlijnde plannen voor. De fundering van mijn onderneming moet vooral eerst heel stevig zijn. Wat voor mij de laatste tijd wel duidelijk is geworden is dat het niet meer mijn doel is om miljonair te worden. Ik zie mezelf als de nieuwe rijke – iemand die niet met zijn pensioen bezig is, maar vooral met het nu. Ik drink liever nu een goed glas wijn dan dat ik over dertig jaar een miljoen op mijn rekening heb. We zijn met Fietsuniek een goede weg ingeslagen, we zien de omzet groeien, ik zie de cash flow groeien, maar ik wil me niet blind staren op zozeer de cash zelf. Ik wil iets cools neerzetten, iets blijvends.