Ondernemer Jeroen Slokker in zijn winkel Rozenkelim

Succesverhaal

Rozenkelim: ‘Als we onze advertentie bovenaan zetten, schiet de verkoop omhoog’

Terug naar overzicht

09 februari 2024

Rozenkelim: ‘Als we onze advertentie bovenaan zetten, schiet de verkoop omhoog’

Jeroen Slokker had jarenlang een baan, tot hij op vakantie ging en terugkwam met een bedrijfsidee

Nu koop je bij hem de mooiste kleden en rozenkelims. Soms word je door toevalligheden ondernemer. Dat was ook het geval bij Jeroen Slokker, ooit accountmanager bij Dell, nu eigenaar van een succesvol kledenbedrijf. Het eerste toeval vond plaats tijdens een fietsvakantie in Turkije. ‘Tijdens een van die tochten belandde ik in een prachtig, afgelegen plaatsje. Mijn vrouw is Turks, dus ik ben samen met haar teruggegaan om het te laten zien.’ Ook zij was enthousiast. Ze besloten er een oude olijfmolen te kopen en te verbouwen tot vakantiehuis, waardoor ze regelmatig in het plaatsje waren. En zo vond ook het tweede toeval plaats. ‘Tijdens een van onze bezoeken ontdekte ik een winkeltje dat kleden verkocht. Ik vond ze heel apart. Bombastisch, aanwezig – eigenlijk een beetje mooi van lelijkheid.’

Als Jeroen aan de eigenaresse vraagt of hij er vijf kan afnemen om te kijken of er in Nederland een markt voor is, wijst ze zijn voorstel af. ‘Toen ik er twee maanden later weer was, waren alle kleden weg. Ik vroeg haar wie ze had gekocht. Dat bleken twee luxe veilinghuizen te zijn geweest, Christie’s en Sotheby’s. Toen realiseerde ik me: als ik hier iets mee wil, moet ik nu iets gaan doen.’

Begonnen op Marktplaats

Jeroen kan uiteindelijk dezelfde soort kleden, rozenkelims geheten, inkopen bij een leverancier in Istanbul. ‘Die heb ik op Marktplaats gezet. Er was meteen veel vraag naar, er kwamen om de haverklap mensen kijken. Maar het rare was: niemand kocht ze.’ Door goed naar zijn klanten te luisteren, kwam Jeroen erachter dat hij simpelweg te weinig kleuren en maten had liggen. ‘Mensen die een kleed gaan kopen, willen uit veel opties kunnen kiezen.’ Zijn leverancier in Istanbul schoot hem te hulp. ‘Hij zei: “Ik stuur je een pallet vol kleden. Pas als je er eentje verkoopt, betaal je mij.” Alles in consignatie dus, waardoor ik niets vooruit hoefde te betalen. Toen ging het lopen.’

Grote klanten, grote omzet

Jeroen begon zijn bedrijf – heel klassiek – vanaf de zolder in zijn woning, terwijl hij overdag nog bij Dell werkte. ‘Ik kwam vaak ’s avonds 18.00 uur thuis van een werkdag. Daarna zat ik nog drie, vier uur aan mijn bedrijf te werken. Ik had ook een gezin en hypotheek, dus dan zeg je niet zomaar je baan op.’ Maar toen hij een jaar ouderschapsverlof mocht opnemen, kreeg hij een ‘proefjaar’ cadeau. ‘Als het niets werd, kon ik zo weer terug naar mijn baan.’ Het werd een groot succes. ‘Ik kreeg allerlei soorten klanten via Marktplaats. Ook professionele; dat verraste me. Stond er opeens een klant als Scotch & Soda op de stoep, die 200 kleden afnam. Ik begon met een maandelijkse omzet van €5000, aan het einde van het jaar zette ik €30.000 om.’

Marktplaats als lakmoesproef

‘Toen we groter groeiden, ben ik zakelijk gaan adverteren op Marktplaats. In het begin gaf ik daar maandelijks zo’n vijftig euro aan uit. Dat voelt dan als veel geld, maar je ontdekt al snel dat er handel uit komt en het zichzelf terugverdient. Nu geven we maandelijks €2500 uit. Zakelijk adverteren heeft voor mij een paar belangrijke voordelen. We zijn sinds kort begonnen met buitenkleden – als we die bovenaan zetten, schiet de verkoop meteen omhoog. Door de cost per click kun je daarnaast de kwaliteit van je advertentie goed monitoren. Kruipt je cost per click omhoog, dan weet je dat je moet sleutelen aan je tekst of foto’s. Zo kun je je advertenties volledig optimaliseren. En we gebruiken onze advertenties nu ook als lakmoesproef, om te ontdekken of ergens vraag naar is.’

Groeien zonder plan

Jeroen verkoopt allang niet meer vanaf zijn zolder. ‘We hebben nu een eigen winkel, er zijn zes mensen in dienst, en we hebben net geïnvesteerd in een volledig nieuwe webshop.’ Het is dan ook uit luxe dat hij geen vijfjarenplan heeft. ‘Daar hebben we het veel te druk voor. We groeien gelukkig nog steeds door gewoon te reageren op wat er op ons afkomt. Of ik mijn bedrijf had kunnen beginnen zonder Marktplaats? Nee, absoluut niet. Daar ben ik van overtuigd.’

Een belangrijke klant

En vooruit, tot slot nog een anekdote over zijn bijzonderste Marktplaats-klant. ‘Op een dag stond er een enthousiaste man voor de deur. Ik had geen idéé wie hij was. Hij vroeg: “Wil je je kleden niet in mijn winkel leggen, in consignatie?” Daar zat ik niet echt op te wachten. “Kom toch maar langs in mijn winkel,” zei hij. Die bleek helemaal in Groningen te liggen. Ik ben toch gegaan – en ik wist niet wat ik zág. Bleek hij de Jan des Bouvrie van het noorden te zijn.’ Grote lach. ‘Hij is tot op de dag van vandaag een van mijn beste klanten.’