Succesverhaal

Nautic Gear: ‘Je hoeft niet meteen met een groot budget te beginnen’

01 september 2022

Nautic Gear: ‘Je hoeft niet meteen met een groot budget te beginnen’

Marcel Oosterhoff (53) zat op een bankje in Lemmer toen hij zijn bedrijfsidee kreeg. ‘Ik keek uit op een bootwinkel, waar net een stel aan voorbij liep. Hij wilde wel naar binnen, maar zij niet, waarschijnlijk omdat ze het een saaie winkel vond.’ Het zet Marcel, die als kind al dol was op varen, aan het denken. ‘Alles aan boten is in principe leuk. Waarom zijn de winkels dan vaak zo inspiratieloos, klantonvriendelijk en rommelig? Ik deed destijds al jaren hetzelfde werk en had net besloten dat het tijd was voor iets nieuws. Daarnaast zag ik dat er steeds meer webshops ontstonden. Toen dacht ik: ik ga een online watersportwinkel beginnen, eentje waar de klant wél centraal staat.’

Werken vanuit de kelder

Het is het begin van zijn Nautic Gear, dat alles rondom varen verkoopt. Marcel: ‘Met €10.000 spaargeld en een tweedehands computer ben ik begonnen.’ Als zijn website live gaat, merkt hij hoe moeilijk het is om klanten te werven. Marcel: ‘Je bent op het internet eigenlijk een roepende in de woestijn. En als de klanten wegblijven, raakt ook je geld op. Ik moest mijn kantoor opzeggen, werkte vanuit de kelder, en kon nog maar een paar maanden vooruit, waardoor ik zelfs weer ging solliciteren. Ik was uit 150 kandidaten overgebleven met een ander. Toen ik het telefoontje kreeg dat ik het toch niet was geworden, stonden de tranen wel even in mijn ogen.’

Een belangrijk belletje

Vlak daarna maakt zijn bedrijf een omslag, als hij een belangrijk telefoontje van een bekende leverancier krijgt. Marcel: ‘Hij wilde ermee stoppen en had veel voorraad over, waaronder een grote partij televisies voor aan boord. Die kon ik voor een mooie prijs overnemen. Ze bleken ontzettend populair, waardoor ik ze goed heb kunnen verkopen. Door de marge die ik daarop maakte, kon ik weer even vooruit.’

Een enorme boost

Met dat geld kan Marcel ook een mediabureau betalen, dat hem aanraadt om zakelijk te adverteren op Marktplaats. Marcel: ‘Dat heeft een enorme boost gegeven, want Marktplaats heeft een gigantisch publiek. Alleen de watersportsectie telt tegenwoordig al 1,2 miljoen bezoekers per maand. Als die zien dat een tweedehands reddingsvest €20 kost en een nieuwe bij ons €26, dan is de keuze snel gemaakt. Maar ook als mensen niet tot koop overgaan, hebben onze advertenties waarde, want ze hebben ons dan wél gezien, waardoor we weer iets bekender zijn geworden. Dat zorgt op een gegeven moment voor een sneeuwbaleffect, waardoor je steeds harder groeit.’

Aan de knoppen draaien

Inmiddels heeft Marcel ruim 2500 advertenties op Marktplaats staan. Marcel: ‘Wat heel prettig werkt, is dat we onze advertenties via een feedgenerator kunnen aanleveren en beheren. Dat klinkt technisch, maar het komt erop neer dat we makkelijk aan de knoppen kunnen draaien van onze verschillende advertenties. Zo willen we onze antivriesproducten vooral in de winter aanprijzen, en niet per se in de zomer. Dat soort zaken kunnen we via de feedgenerator automatiseren.’ Wat hij andere ondernemers aanraadt? Marcel: ‘Begin klein. Je hoeft niet meteen met een groot budget te starten. Als je bijvoorbeeld nog maar 100 artikelen verkoopt, kun je de vijf artikelen kiezen waarop je de meeste marge maakt. Kijk eerst eens wat die doen, en bouw vanaf daar langzaam uit.’

Meer dan een dozenschuiver

Inmiddels telt Nautic Gear vijftien medewerkers en heeft het een assortiment van 13.000 verschillende soorten artikelen, die ze direct uit eigen voorraad kunnen leveren. Marcel: ‘We zijn de Praxis van de watersport.’ Zelf wijt hij het succes aan een ijzersterke klantenservice. ‘We verkopen alleen producten waar we alles van weten. Dat is ons bestaansrecht. Elke klant die ons met een vraag belt, moet ophangen met het gevoel: daar snappen ze mijn probleem. Doen we dat niet, dan zijn we niet veel meer dan een dozenschuiver. Dat betekent ook dat we sommige artikelen welbewust nog niet in ons assortiment opnemen.’

Meer dan de som der delen

Of hij zelf nog eens een fysieke winkel wil openen, zoals hij ooit zag in Lemmer? Marcel lacht. ‘Als dat ooit zo loopt, zou dat mooi zijn, maar het is niet het grootste doel. Waar ik in het ondernemen vooral van geniet, is het feit dat de resultaten van je beslissingen zo zichtbaar zijn. En ik vind het belangrijk dat alle mensen die hier werken daar veel plezier aan beleven. Het geheel is altijd meer dan de som der delen.’ En ja, over varen zelf is Marcel na al die jaren nog onverminderd enthousiast. ‘Het is magisch. Iedereen ervaart op een boot hetzelfde: zodra je het water ruikt en de wind door je haren voelt, ben je op vakantie. En het mooie is: in de haven heb je de gezellige contacten, maar eenmaal op het water heb je het hele rijk alleen.’

www.nauticgear.nl